AHLI KUMPULAN :
1. RAFFIAH
PARASIN
2. SITI SARAH
KARTININ
3. MARIAM OTOH
4. KHURAIJAH
BOLA
5. MONALINDA
MOHAMMARON
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN SAINS
Kelas
:
Tahun 4 Jingga
Masa : 8.20 – 9.20 am
Mata
Pelajaran : Sains Rendah
Tema
: Menyiasat Alam Kehidupan
Bidang
Pembelajaran : Hidupan Melalui Proses Hidup
Objektif
pembelajaran : Murid perlu menganalisis proses hidup yang dilalui oleh haiwan
Hasil
Pembelajaran : Di akhir pengajaran ini murid dapat :
i ) Menerangkan kitar hidup pelbagai haiwan
ii ) Membuat kesimpulan bahawa haiwan mempunyai
kitar hidup yang
berbeza
K.
Proses Sains : Memerhati
Berkomunikasi
Nilai
saintifik : Mensyukuri ciptaan Tuhan &
Bekerjasama
Pengetahuan
Sedia ada : Murid sudah mengetahui 2 cara haiwan membiak.
A.
Bantu Mengajar : Perisian Instruktional dan lembaran kerja
Langkah
|
Isi
Kandungan
|
Kaedah
Penyampaian
|
Catatan
|
|
Set
Induksi
|
Penerangan
tentang tajuk
-
|
Guru
memperdengarkan lagu rama-rama kepada murid
Guru
bersoal jawab dengan murid
“
Apakah yang kamu faham dari lagu tadi?
“Bagai
manakah cara pembiakan haiwan dalam lagu tadi ?”
Guru
perkenalkan tajuk hari ini
|
Strategi
P&P
Kaedah
: Kelas
Teknik
: Soal jawab
KPS
: memerhati
|
|
Langkah
1
|
Penerangan
tentang kitar hidup haiwan yang berlainan
1.
rama-rama
Telur – ulat beluncas –
Pupa – rama-rama
2.
Katak
Telur – berudu – katak
3.
Ayam
Telur – anak ayam –
|
Guru
menerangkan bahawa haiwan mempunyai kitar hidup yang berbeza kepada murid
dengan mengintegrasikan Perisian tutorial.
Murid
dikehendaki mencatat maklumat yang mereka perolehi melalui tutorial yang
ditayangkan
Daripada
tutorial yang dipertontonkan murid membuat kesimpulan bahawa haiwan mempunyai
kitar hidup yang berbeza antara satu sama lain
|
Alat
: Komputer
KPS
: memerhati
|
|
Langkah
2
|
|
Pengintegrasian
Perisian Latih Tubi berdasarkan tutorial yang telah dipertontonkan kepada
murid.
Murid
melakukan aktiviti ini dengan bantuan guru sebagai pembimbing.
|
Alat
: Komputer
Nilai
: bekerjasama
|
|
Langkah
3
|
Aktiviti
kumpulan
|
Dalam
kumpulan berlima murid dikehendaki memilih
haiwan yang mereka hendak jadikan
haiwan peliharaan daripada buku-buku dan majalah lama. Murid akan
menggunting gambar haiwan pilihan mereka dan menampalnya dalam buku.
Murid
juga dikehendaki menulis tentang
I )
cara untuk memastikan haiwan
peliharaan mereka hidup dengan
sihat
2)
Tempat tinggal yang sesuai
untuk haiwan itu
3) Makanan
4)
Bagaimana haiwan tersebut
melindungi diri dari musuh
5) Bagaimana
haiwan itu me-
lindungi anaknya.
6)
Kitar hidup haiwan peliharaan
mereka
Guru
sebagai fasilitator
|
Strategi
P&P:
Perbincangan
Kumpulan
Alat
:
Majalah
& buku lama
|
|
Langkah
4
|
Pembentangan
kumpulan
|
Ketua kumpulan membentangkan
hasil
perbincangan mereka
Kumpulan lain akan memberikan
komen
atau pendapat di akhir pembentangan setiap ahli kumpulan
|
Teknik
: sumbangsaran
Nilai
: Hormat
|
|
Rumusan
|
Kitar
hidup haiwan
|
Guru
membincangkan kembali isi pelajaran hari ini
Guru
bersoal-jawab dengan murid Cth : “ Apa
yang kamu faham tentang kitar hidup
haiwan?”
“ Berapakah fasa kitar
hidup seekor katak?”
|
||
Penutup
|
Kitar
hidup haiwan
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid untuk dijadikan kerja rumah dan
meminta murid agar melayari laman web yang mengandungi Permainan Instruksional bagi mengukuhkan lagi pemahaman murid
terhadap topic yang telah dipelajari.
|
Permainan instruksional
No comments:
Post a Comment